بسمه تعالي
دلتنگم مولاي من
شبهاي دراز بي عبادت چه كنم؟ طبعم به گناه كرده عادت چه كنم ؟ گویند کریم است و گنه می بخشد… گیرم که ببخشد زخجالت چه کنم ؟
جمعه 2 / 12 / 1391برچسب:, :: 4:16 بعد از ظهر ::  نويسنده : قلب سليم

 «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیته»

 
هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
 
کرسی استادی فلسفه دانشگاه سوربن فرانسه برای او افتخار کمی نبود، اما وقتی که با اندیشه های پر نور شیخ اشراق سهروردی حکیم آشنا شد، سراپای وجودش را مملوء از شوق اشراق یافت. آن قدر که کرسی استادی و میز تحریرش را رها کرد، و به ایران آمد تا سهروردی را بهتر بشناسد ولی نمی دانست که سرزمین شقایق ها چه خاک دامن گیری دارد! هنوز از سفر او به زادگاه سهروردی دیری نگذشته بود که با علامه بزرگوار سید محمد حسین طباطبایی(ره) در شهر مقدس قم آشنا شد. با همان کسی که بعدها از عمق جان درباره او گفت: «من انسان کامل را در وجود علامه طباطبایی یافتم!» آری او استاد بی بدیل فلسفه ی فرانسه و شیفته ی شیخ اشراق بود، که این بار با خضوع تمام زانوی تلمذ در برابر مولف «المیزان» می زد، و جلسات مباحثه اش را با او فراوان می کرد. آن قدر که بهره ی او از باورهای شیعه به جایی رسید که در مباحث علمی خود می گفت: «ما شیعیان ...! » در حالی که  از شیعیان نبود!
 
وقتی از او درباره ی بهترین و کامل ترین مذهب یا مکتب دینی پرسش شد، با قاطعیت تمام از شیعه یاد کرد و در پاسخ گفت: شیعه کامل ترین مذهب است چون تنها مذهبی است که به موجودیت بالفعل موعود و انسان کامل معتقد است و باور دارد که واسطه ی میان خالق و مخلوقات زنده است. و سپس به زبان عربی این عبارات را بیان کرد: بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء یعنی: به یُمن او مخلوقات روزی می گیرند، و به وجود او آسمان ها و زمین ثابت گشته اند و بر هم فرو نمی آیند.
 
آری ... او محقق و اندیشمند بزرگ فرانسه، «هانری کُربَن» بود که می گویند: صحیفه ی مهدیه را به زبان مادری اش برگردان کرده بود، و هربار که می خواست با خالق هستی به راز و نیاز بنشیند، صفحاتی از آن صحیفه را می گشود، و با دعاهای امام مهدی(عج) با خدا مناجات می کرد. به فرموده علامه او باطناً حقایق و باورهای شیعه را پذیرفته بود ولی ظاهراً خود را ملزم به اجرای آن نمی دانست. از این رو به دین مسحیت از دنیا رفت. اما بهره ی پرفایده ی او از سفر به ایران دستِ کم آن بود که هانری کُربَن فرانسوی به مرگ جاهلیت نمرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

بی صبرانه منتظرت میمانم میمانم نه اینجا که حالا ایستاده ام نه قدم به قدم نفس به نفس به تو نزدیک تر میشوم تو نزدیکی من دور و بعید ای آشنای غریب مگر آن هنگام که رفتی به غربتمان نگاه نکردی؟ به اینکه بی تو بغض ها میشکند و اشک کاسه کاسه میشود به وسعت کاسه سرمان و خون خوراک هر روزمان میشود ..... من اما میروم نه با این دو پا با چشمانم تا اینکه ببینمت با همین دلم تویی که به وسعت تاریخی عزیز دل...!!!
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 71
بازدید کل : 33960
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1